اساسنامه _ تشکیلات

قسمت دوم - تشکیلات حزب

ماده ۲۱ - تشکیلات حزب به شرح زیر است:

۱- حوزه‌های شهری و روستایی

۲- کمیته‌های حزب

۳- سازمان‌های حزب

۴- دفتر طرح‌ها و مطالعات

 

فصل اول - حوزه‌های شهری و روستایی

ماده ۲۲ - حوزه اولین واحد تشکیلاتی حزب است که با رعایت محل سکونت یا شغل و حرفه اعضای حزب در شهرها و روستا تشکیل می‌شود.

ماده ۲۳ - تعداد اعضای حوزه‌ها و طرز تشکیل جلسات آنها و طرز انتخاب هیات رییس و وظایف آنها به موجب آیین نامه تعیین می‌شود.

 

فصل دوم - کمیته‌های حزب

ماده ۲۴ - کمیته‌های حزب به شرح زیر است:

۱- کمیته تشکیلات

۲- کمیته‌های استان

۳- کمیته‌های شهرستان

۴- کمیته‌های بخش

۵- کمیته سازمان‌های وابسته

۶- کمیته روابط

 

کمیته تشکیلات

ماده ۲۵ - کمیته تشکیلات مرکب از ۱۱ عضو اصلی و ۵ نفر عضو علی‌البدل خواهد بود که به پیشنهاد دبیرکل و تصویب هیات اجرایی انتخاب می‌شوند.

ماده ۲۶ - جلسات کمیته تشکیلات لااقل هفته‌ای یک بار تشکیل می‌شود. حضور دو سوم اعضا برای رسمیت جلسه ضروری است و تصمیمات به اکثریت آرای عده حاضر اتخاذ می‌شود.

ماده ۲۷ - کمیته تشکیلات از بین خود هیات رییسه‌ای مرکب از یک رییس و یک نایب رییس و یک منشی انتخاب می‌کنند.

ماده ۲۸ - کمیته تشکیلات مسئول کلیه امور تشکیلاتی حزب در سراسر کشور می‌باشد و تحت نظر دبیرکل وظایف خود را انجام خواهد داد.

ماده ۲۹ - کمیته تشکیلات هر سه ماه یک بار گزارش جامعی درباره تشکیلات حزب به دبیرکل تقدیم خواهد کرد.

کمیته‌های استان

ماده ۳۰ - کمیته‌های استان مرکب از ۱۱ عضو اصلی و ۵ نفر عضو علی‌البدل خواهند بود که به پیشنهاد کمیته تشکیلات و تصویب هیات اجرایی انتخاب می‌شوند.

ماده ۳۱ - کمیته‌های استان از بین خود یک رییس، یک نایب رییس و یک خزانه‌دار و یک منشی انتخاب خواهند نمود.

ماده ۳۲ - کمیته‌های استان در حدود اختیارات خود مسئول کلیه تشکیلات و امور مربوط به حزب در استان خود خواهند بود و مکلف‌اند هر ماه گزارش امور تشکیلاتی استان را به کمیته تشکیلات ارسال نمایند.

کمیته‌های شهرستان

ماده ۳۳ - کمیته‌های شهرستان مرکب از ۹ عضو اصلی و ۳ نفر عضو علی‌البدل خواهند بود که به پیشنهاد کمیته استان مربوط و موافقت کمیته تشکیلات و تصویب هیات اجرایی انتخاب می‌شوند.

ماده ۳۴ - کمیته‌های شهرستان از بین خود یک رییس، یک نایب رییس و یک خزانه‌دار و یک منشی انتخاب خواهند نمود.

ماده ۳۵ - کمیته‌های شهرستان در حدود اختیارات خود مسئول تشکیلات و اداره امور حزب در شهرستان مربوطه خواهند بود و مکلف‌اند هر ماه گزارش امور تشکیلاتی شهرستان را به کمیته استان ارسال نمایند.

کمیته‌های بخش

ماده ۳۶ - کمیته‌های بخش مرکب از ۷ عضو اصلی، دو نفر عضو علی‌البدل خواهند بود که به پیشنهاد کمیته شهرستان مربوط و تصویب کمیته استان انتخاب می‌شوند.

ماده ۳۷ - اعضای کمیته بخش از بین خود یک رییس، یک نایب رییس، یک خزانه‌دار و یک منشی انتخاب خواهند نمود.

ماده ۳۸ - کمیته بخش در حدود اختیارات خود مسئول تشکیلات و اداره امور حزب در بخش مربوط می‌باشد و مکلف است هر ماه گزارش امور تشکیلاتی بخش را به کمیته شهرستان ارسال نماید.

کمیته امور سازمانه‌های وابسته

ماده ۳۹ - کمیته امور سازمان‌های وابسته مرکب از ۹ نفر عضو خواهد بود که بنا به پیشنهاد دبیرکل و تصویب هیات اجرایی انتخاب می‌شوند و رابط بین سازمان‌های وابسته به حزب و هیات اجرایی می‌باشند.

  • تبصره - سازمان‌های وابسته به حزب، جمعیت‌ها و سازمان‌هایی هستند که وابستگی خود را به حزب اعلام نموده و مورد تصویب هیات اجرایی قرارگرفته باشد از قبیل اتحادیه‌های کارگران، اتحادیه کشاورزان و دهقانان، اتحادیه کارمندان، سازمان بانوان، سازمان جوانان، جمعیت‌های علمی و حرفه‌ای، اتحایده اصناف و پیشه‌وران و جمعیت‌ها و سندیکاهای مشابه دیگر.

کمیته روابط

ماده ۴۰ - کمیته روابط مرکب از ۹ نفر عضو خواهد بود که به پیشنهاد دبیرکل و تصویب هیات اجرایی انتخاب می‌شوند و روابط بین هیات اجرایی و سازمان‌های مختلف اجتماعی و شهری غیروابسته به حزب می‌باشد.

ماده ۴۱ - وظایف و اختیارات کمیته سازمان‌های وابسته و کمیته روابط از طرف دبیرکل تعیین خواهد شد.

فصل سوم - سازمان‌های حزب

ماده ۴۲ - سازمان‌های حزب به شرح زیر است:

۱- سازمان بازرسی

۲- سازمان مالی

۳- سازمان انتشارات و تبلیغات

۴- سازمان آموزش

۵- سازمان تحقیق و رسیدگی

سازمان بازرسی

ماده ۴۳ - به منظور اطلاع از کلیه امور حزبی و توجه به حسن انجام وظایف محول به کلیه تشکیلات و سازمان‌های حزبی و تحقیق و بازرسی نسبت به حدود فعالیت و علاقمندی اعضای حزب سازمانی به نام سازمان بازرسی تشکیل می‌شود که وظایف و تشکیلات آن از طرف دبیرکل تعیین خواهد شد.

سازمان مالی

ماده ۴۴ - سازمان مالی مسئول کلیه امور مالی حزب می‌باشد و تحت نظر خزانه‌دار اداره می‌شود.

ماده ۴۵ - خزانه‌دار به پیشنهاد دبیرکل و تصویب هیات اجرایی تعیین می‌شود و مسئول کلیه امور مالی و ذیحساب و صاحب‌جمع اموال حزب است و این وظایف را تحت نظر دبیرکل انجام خواهد داد.

ماده ۴۶ - سازمان امور مالی حزب به پیشنهاد خزانه‌دار و تصویب دبیرکل تعیین می‌شود و وظایف خود را تحت نظر خزانه‌دار انجام خواهد داد.

ماده ۴۷ - کلیه پرداخت‌ها و اسناد خرج با امضای دبیرکل و خزانه‌دار خواهد بود.

سازمان انتشارات و تبلیغات

ماده ۴۸ - به منظور اداره امور تبلیغاتی و انتشار روزنامه ارگان حزب و هرگونه نشریات حزبی و تشکیلی جلسات سخنرانی سازمانی به نام سازمان انتشارات و تبلیغات تشکیل می‌شود که وظایف و تشکیلات آن از طرف دبیرکل تعیین می‌گردد.

سازمان آموزش

ماده ۴۹ - به منظور آشنا ساختن داوطلبان ورود به حزب با اساسنامه و اصول هدف‌های حزب وآموزش اعضای حزب و تهیه کادر لازم برای اداره تشکیلات حزب سازمانی به نام سازمان آموزش تشکیل می‌شود. وظایف و تشکیلات این سازمان از طرف دبیرکل تعیین می‌شود.

سازمان تحقیق و رسیدگی

ماده ۵۰ - به منظور تحقیق و رسیدگی و اظهارنظر درباره گزارش‌های سازمان بازرسی در مورد اعمال و رفتار اعضای حزب سازمانی به نام سازمان تحقیق و رسیدگی مرکب از ۵ نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل از طرف هیات اجرایی انتخاب می‌شود. سازمان از بین خود یک رییس و یک نایب رییس و یک منشی انتخاب می‌کند.

ماده ۵۱ - سازمان تحقیق پس از رسیدگی به گزارش سازمان بازرسی که به وسیله دبیرکل ارجاع خواهد شد و استماع مدافعات لازم می‌تواند درباره عضو مسئول یکی از تصمیمات زیر را اتخاذ و برای اجرا به کمیته تشکیلات ابلاغ نماید.

۱- تذکر بدون قید در پرونده حزبی

۲- تذکر با قید در پرونده حزبی

۳- سلب عضویب موقت از دو ماه تا شش ماه

۴- سلب عضویب دایم از حزب

  • تبصره - در مورد تصمییم نسبت به سلب عضویب دایم عضو مربوط می‌تواند ظرف ده روز پس از ابلاغ تصمیم نسبت به آن از هیات اجرایی تقاضای رسیدگی مجدد نماید و رای تجدید نظر هیات اجرایی قطعی است.

فصل چهارم - دفتر مطالعات طرح‌ها و مطالعات

ماده ۵۲ - به منظور مطالعه و بررسی درباره مسایل اقتصادی واجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اداری و فنی، دفتری به نام دفتر طرح‌ها و مطالعات مرکب از ۷ نفر عضو تشکیل می‌شود. اعضای دفتر طرح‌ها و مطالعات به پیشنهاد دبیرکل و تصویب هیات اجرایی تعیین می‌شوند.

ماده ۵۳ - برای انجام وظایفی که به عهده دفتر طرح‌ها و مطالعات گذارده می‌شود، کمیسیون‌های دایمی به شرح زیر تشکیل خواهد شد:

۱- کمیسیون برنامه‌ها و طرح‌ها

۲- کمیسیون امور اقتصادی

۳- کمیسیون امور کشاورزی

۴- کمیسیون امور صنایع و معادن

۵- کمیسیون امور اجتماعی

۶- کمیسیون امور فرهنگی

۷- کمیسیون بهداشت عمومی

۸- کمیسیون کار و نیروی انسانی

۹- کمیسیون نیرو و سوخت

۱۰- کمیسیون امور حقوقی

۱۱- کمیسیون امور شهرها و کارهای عمومی

۱۲- کمیسیون امور اداری

۱۳- کمیسیون امور ارتیاطات

۱۴- کمیسیون امور بین المللی

  • تبصره - هیات اجرایی می‌تواند به پیشنهاد دبیرکل برحسب ضرورت بر تعداد کمیسیون‌های حزب بیافزاید و یا از آن بکاهد.

ماده ۵۴ - تشخیص تعداد اعضای کمیسیون‌ها وتعیین اعضای هر کمیسیون به پیشنها دفتر طرح‌ها و مطالعات و تصویب دبیرکل خواهد بود.

ماده ۵۵ - کمیسیون‌های مطالعاتی طرح‌ها و موضوعات و گزارش‌هایی را که از طرف دفتر طرح‌ها و مطالعات ارجاع می‌گردد مورد بررسی قرار خواهند داد و نتیجه مطالعات خود را درباره هر طرح یا گزارش جداگانه به دفتر مزبور تسلیم خواهند کرد.

  • تبصره - کمیسیون‌ها می‌توانند راسا طرح‌هایی درباره مسایل مختلف تنظیم و گزارش آن را به ترتیب مذکور در فوق به دفتر طرح‌ها و مطالعات تسلیم نمایند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اساسنامهاساسنامه _ تشکیلات

تاريخ : دو شنبه 12 دی 1401 | 20:51 | نویسنده : روابط عمومی حزب |